#RUW010

 (?) 

Rotterdam Urban Walk

De essentie van Rotterdam

Wat zien we onderweg

 

Weena

Het Weena is een straat met veel hoogbouw in het centrum van Rotterdam. Hij loopt vanaf het Hofplein voor het Centraal Station langs, en gaat voorbij het Groothandelsgebouw over in de Beukelsdijk.

Vanwege de verbouwing van het station en het plein ervoor wordt sinds 2006 veel ruimte in beslag genomen door bouwputten. De verkeerssituatie verandert voortdurend. In augustus 2007 bereikte de aanleg van de nieuwe Weenatunnel een voorlopig hoogtepunt met de plaatsing van het laatste dakdeel.  Milieudefensie riep het Weena op 8 februari 2007 uit tot de straat met de slechtste luchtkwaliteit van Nederland

 

 

Start Weena Holland Casino

Op 17 december 1975 geeft de overheid de enige casinovergunning in ons land officieel aan De Nationale Stichting tot Exploitatie van Casinospelen, oftewel Holland Casino.

De eerste vestigingen worden tussen 1976 en 1979 in de toeristische gemeenten Zandvoort, Valkenburg en Scheveningen geopend. In de periode 1985-1989 volgen vijf nieuwe vestigingen: Rotterdam, Amsterdam, Breda, Groningen en Nijmegen.

 

Delftse Poort

151,mtr. Hoog 41 verdieping  Nationale Nederlanden

Hoogbouw in Rotterdam, Manhattan aan de Maas, Torens aan de Maas er zijn vele benamingen voor de skyline en hoogbouw  in Rotterdam. Rotterdam is de wolkenkrabber hoofdstad van Nederland, zij kent al lange historie van hoge gebouwen, of het nu woontorens of kantoorgebouwen  zijn.

 

Centraal Station.

Rotterdam krijgt een aantrekkelijk, dynamisch, goed functionerende openbaarvervoerterminal. Het nieuwe Rotterdam Centraal wordt een vervoersknooppunt van regionale en internationale betekenis.

Nieuw Rotterdam Centraal: waarom eigenlijk?

Rotterdam Centraal is een belangrijk vervoersknooppunt. Met 110.000 reizigers per dag verwerkt het stationsgebied evenveel reizigers als luchthaven Schiphol. Naast de aansluiting op het Europese net van hogesnelheidstreinen (HSL-Zuid) krijgt Rotterdam Centraal ook een aansluiting op de lightrailverbinding RandstadRail. Door de komst van de HSL-Zuid en RandstadRail is de verwachting dat het aantal reizigers op Rotterdam Centraal in 2025 zal tot zo’n 323.000 per dag

 

De Millenniumtoren

is een 131 meter (met de antenne 149 meter) hoog gebouw aan het Weena tegenover het Gebouw Delftse Poort te Rotterdam. ... Het hotel dat zich in de Millenniumtoren bevindt is The Manhattan Hotel Rotterdam.

 

Unilever

Unilever is op 1 januari 1930 ontstaan. De oprichters van Unilever waren Anton Jurgens, Samuel van den Bergh en William Hulme Lever, 2e Burggraaf Leverhulme. Anton Jurgens en Samuel van den Bergh waren twee Nederlandse concurrerende margarineproducenten Unilever is een multinationale onderneming op het gebied van voedingsmiddelen, persoonlijke verzorging en schoonmaakartikelen.

 

Hofplein

werd aangelegd op de plaats van de vroegere Hofpoort en lag oorspronkelijk iets meer naar het noordoosten. Na hetBombardement op Rotterdam in 1940 is het plein echter op een nieuwe plaats aangelegd, om beter aan te sluiten bij het stratenpatroon. Hierdoor is wel het station Rotterdam Hofplein verder van het plein komen te liggen. Aan het Hofplein stond tot 1939 de Delftsche Poort.

Het is een verkeersplein uitgevoerd als een rotonde met verkeerslichten. In het midden van het plein bevindt zich een grote fontein, die bij grote successen van het Nederlands voetbalelftal oranjegekleurd water spuit. Ook is deze fontein het toneel van feestende mensen bij successen van Feyenoord. Bij titels van deze ploeg is het een traditie geworden om een bad te nemen in de fontein

In het gras rond de fontein liggen de sporen van de Rotterdamse tram. Er is intensief tramverkeer over het plein (bijna alle tramlijnen rijden via het Hofplein), waardoor de wachttijden voor het autoverkeer bij de lichten kunnen oplopen tot meerdere minuten. De trams kunnen zowel rechts- als linksom over het plein rijden, waardoor het mogelijk is rechtstreeks linksaf te slaan

 

Heliport

De eerste helikopterhaven van Nederland bevond zich in Rotterdam, in het gebied Hofdijk, waar Sabena lijndiensten naar Brusselonderhield van 1953 tot 1965, toen de helikopters naar Zestienhoven verplaatst werden.

 

Coolsingel

De naam Coolsingel is afkomstig van het ambacht Cool. Het ambacht Cool komt reeds voor omstreeks 1280. In 1596 kocht de stad de ambachtsheerlijkheid Cool, Blommersdijk en Beukelsdijk van Jonkheer Jacob van Almonde. Bij Koninklijk Besluit van 20 september 1809 werd het ambacht Beukelsdijk, Oost- en West-Blommersdijk, genaamd Cool, tot een zelfstandige gemeente verheven. In 1811werd Cool door Rotterdam geannexeerd. De singel is in verband met de aanleg van een brede verkeersweg in de jaren 1913-1922 geheel gedempt. Tot de demping van het water stond het bekend als het Coolvest; het vormde de westelijke grens van de oude Stadsdriehoek. De Coolsingel is sinds de wederopbouw de centrale verkeersader van de binnenstad. De Coolsingel verbindt het Hofplein met de Blaak. Daarnaast is het een winkelboulevard.

Aan de Coolsingel staat het Rotterdamse stadhuis, alsmede het voormalige hoofdpostkantoor, de VVV van Rotterdam, de Bijenkorf enC&A. Voor de Bijenkorf staat het monument De gestileerde bloem (bijgenaamd Het Ding of De Stopnaald) van Naum GaboOnder de Coolsingel door loopt de winkelpassage Beurstraverse die in de volksmond de Koopgoot wordt genoemd.

De Coolsingel is het punt van samenkomst voor volksuitingen van grote vreugde. Zo worden kampioenschappen van Feyenoorddoorgaans gevierd op de Coolsingel, en bij mooi weer ook wel eens in de fontein op het Hofplein.Tevens vinden de start en finish van de marathon van Rotterdam alsmede het Zomercarnaval Rotterdam op de Coolsingel plaats. Ook is het de finishplaats van de Roparun.

In de Nederlandse versie van het bordspel Monopoly is de Coolsingel de duurste straat van Rotterdam, op de plaats van Pennsylvania Avenue in het Amerikaanse spel en Bond Street in de Engelse versie.

 

Kruiskade

De Kruiskade en de West-Kruiskade zijn bekende winkelstraten in Rotterdam. De grens tussen de Kruiskade en deWest-Kruiskade lag bij de Westersingel. Tegenwoordig sluiten de Kruiskade en de West-Kruiskade niet meer op elkaar aan: tussen beide straten ligt het concertgebouw De Doelen.

De Kruiskade is een naoorlogse winkelstraat, die in verbinding staat met de Lijnbaan en waaraan onder meer bioscopen en het Rotterdamse Hilton-hotel gevestigd zijn. De West-Kruiskade is een multi-culturele straat met een groot aantal winkels met (vaak) allochtone eigenaars, zodat hier een ruime keus aan exotische producten te vinden is. Vooral het grote aantal Chinese winkels aan de zijde van het Kruisplein is opvallend. De Rotterdamse Chinatown bevindt zich grotendeels in deze straat.

Stadhuisplein

Het Stadhuisplein is een bekend verkeersvrij gedeelte van het centrum van Rotterdam. Door de aanwezigheid van diverse grote horecagelegenheden is het een redelijk populaire uitgaansplek. Zoals de naam al aangeeft ligt het direct voor het stadhuis van Rotterdam. Het plein, dat is gelegen aan de Coolsingel, is traditioneel de plek die na grote successen van Feyenoord volstroomt met supporters om het team toe te juichen. Het is een belangrijke verbinding tussen Coolsingel en Lijnbaan.

Op het plein bevindt zich de beeldengroep Monument voor alle gevallenen 1940 - 1945 van Mari Andriessen

 

Stadhuis

Het stadhuis aan is gebouwd tussen 1914 en 1920 naar een ontwerp van prof. dr. Henri Evers. Het is een van de weinige gebouwen in het centrum van Rotterdam die het bombardement van 14 mei 1940 hebben doorstaan.

Het stadhuis heeft een grondoppervlakte van 86 bij 106 meter en is gebouwd rond een groot binnenterrein met aan weerszijden twee doorgangen naar de Stadhuisstraat en het Doelwater. Evers ging uit van een Beaux-Artsstijl met Byzantijnse, Romaanse en Art decoinvloeden.

Het stadhuis heeft een betonnen skelet. De gevels zijn bekleed met zandsteen boven een hardstenen plint. De enorme hitte die het gebouw teisterde in de dagen na 14 mei 1940 droogde het beton zodanig uit dat het ook vandaag nog met speciale zorgvuldigheid wordt omgeven. Het poreuze zandsteen was in de loop der jaren zwart geworden, maar in 2000 is het stadhuis met een speciale techniekgereinigd, waardoor het zijn oude uiterlijk weer heeft teruggekregen. Het gebouw sinds 1997 een rijksmonument.

 

Postkantoor

Architect Ben van Berkel is terug in Rotterdam: na deErasmusbrug ontfermt hij zich over de transformatie van het  monumentale postkantoor aan de Coolsingel. Dat krijgt een nieuw leven als winkelcentrum en hotel.

Het ontwerp van Van Berkel van UN Studio uit Amsterdam is in april 2008 gekozen uit een groep gerenommeerde architecten. In zijn ontwerp vormt een glazen dak een van de  blikvangers. ,,We willen dat het gebouw, dat toch saai oogt, veel meer daglicht  binnenkrijgt. Dat het een open uitstraling krijgt, legt de ontwerper uit.

 

Bijenkorf

De Rotterdamse vestiging van De Bijenkorf is één van de 3 grootste vestigingen van de warenhuisketen. Het huidige gebouw dateert uit 1956 en is het symbool van de wederopbouw van de stad Rotterdam. Het is met die in Amsterdam en Den Haag een van de drie zogeheten flagship stores, de belangrijkste winkels uit de keten. Geruime tijd waren de vestigingen van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam de enige in Nederland. Eindhoven was in 1969 de vierde vestiging en de eerste buiten de Randstad.

. Zijn voorganger werd in 1930 geopend en stond aan hetVan Hogendorpsplein (thans het Churchillplein), op de hoek met de huidige Blaak en was ontworpen door architect Willem Dudok. De grondwerkzaamheden begonnen in 1929 en de eerste paal werd geslagen op 13 juni van dat jaar. De opening op16 oktober 1930 was een gebeurtenis waar 70.000 mensen op afkwamen.

 

Beurs

Het Beurs World Trade Center Rotterdam Het is het zakelijk centrum van Rotterdam met circa 200 kantoren. Het gebouw is 93 m. hoog.

 

Beurstraverse Koopgoot

De straat ligt onder het straatniveau van de Coolsingel.. Oorspronkelijk was de traverse uitsluitend een deel van het Metrostation Beurs bedoeld om voetgangers de drukke Coolsingel over te laten steken. De praktijk pakte anders uit; op drukke winkeldagen stond het autoverkeer op de Coolsingel stil om de voetgangers over te laten steken. Met het aantrekkelijker maken van deze traverse is de stagnatie van het autoverkeer sterk verminderd.

 

Schielandhuis

Het Schielandshuis vormt samen met De Dubbelde Palmboom (in Delfshaven) en de Atlas Van Stolk het Museum Rotterdam. Het Schielandshuis is het enige bewaard gebleven gebouw uit de 17e eeuw in het Rotterdamse centrum, het staat aan de Korte Hoogstraat. Het werd gebouwd tussen 1662 en 1665 in opdracht  het hoogheemraadschap Schieland.  In 1978 nam de gemeenteraad het besluit het Schielandshuis in 17e-eeuwse trant te laten restaureren. In 1986 werd het museum feestelijk heropend. Sinds die tijd heeft het museum veel nieuwe en vooral hoge buren gekregen. Het gebouw spiegelt zich tegenwoordig in de glazen gevels van de omliggende hoogbouw. In 2011 wijzigde het museum de naam in Museum Rotterdam om te benadrukken dat het onderwerp de stad is en niet alleen het verleden.

 

Pim Fortuyn

Wilhelmus Simon Petrus (Pim) Fortuyn (officieel Fortuijn[1]) (Driehuis, 19 februari 1948 – Hilversum, 6 mei 2002) was eenNederlands politicus, socioloog, auteur en columnist.

Fortuyn promoveerde in de sociale wetenschappen en was van 1990 tot 1995 bijzonder hoogleraar aan de Erasmus Universiteit teRotterdam. Hij was actief lid van de PvdA tot 1989 en was later VVD-lid, maar werd bekend als lijsttrekker van eerst Leefbaar Nederland en daarna zijn eigen Lijst Pim Fortuyn in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen 2002. Fortuyn werd in mei 2002vermoord op het Media Park te Hilversum, negen dagen voor een voorspelde grote zege van de LPF bij de verkiezingen. Zijn kijk op de islam en op het vreemdelingenbeleid, maar bovenal zijn politieke manier van doen, vormden voor politieke tegenstanders de aanleiding hem te bestempelen als een populistisch politicus. De openlijk homoseksuele Fortuyn had een flamboyante persoonlijkheid en kenmerkte zich vooral door zijn opmerkelijke uitspraken en onconventionele manier van debatteren. Mede door de thema's die hij aansneed, wist hij zo het politieke toneel een half jaar lang te domineren. Na zijn dood is zijn politieke erfenis op diverse plaatsen in politiek en samenleving overgenomen en zichtbaar geworden. Er wordt in dit verband wel gesproken van de Fortuyn-revolte en van het Fortuynisme De Stichting Beeld van Pim is een stichting die tot doel heeft de nagedachtenis aan de Nederlandse politicus Pim Fortuyn te eren. De stichting organiseert onder andere een jaarlijkse herdenking op 6 mei, de sterfdag van Fortuyn. Haar motto is "Loquendi Libertatem Custodiamus" (Latijn voor "Laten wij waken over de vrijheid van het spreken"). In het bestuur van de Stichting Beeld van Pim zit onder andere Herman Dikkers, die als butler in dienst was van Fortuyn. Op 6 mei 2003 werd een standbeeld onthuld ter herinnering aan Pim Fortuyn. Het 4,5 meter hoge beeld is door de stichting geschonken aan de gemeente Rotterdam, het beeld is gemaakt door de Rotterdamse kunstenares Corrie Ammerlaan.

 

Blaak

De straat is amper een halve kilometer lang, maar tientallen meters breed. De oorspronkelijke haven, aangelegd in de zestiende eeuw, werd in 1940 gedempt. Na de oorlog werd de Blaak ontwikkeld tot een zakencentrum en grootstedelijke boulevard. Aan weerszijden staan hoge kantoorgebouwen van banken, verzekeringsmaatschappijen en de Kamer van Koophandel. Ook de Willem de Kooning (kunst) Academie is er gevestigd, en er staan enkele torenflats.

Aan het westelijke uiteinde van de Blaak ligt het Churchillplein. Hier komen ook de Coolsingel, de Westblaak en de Schiedamsedijk op uit. Onder het plein ligt het metrostation Beurs. Aan het oostelijke uiteinde, onder de kubuswoningen door, gaat de Blaak over in deBurgemeester van Walsumweg. Vlak vóór de kubuswoningen ligt het ondergrondse trein- en metrostation Rotterdam Blaak. Daar ligt de oprit naar de Willemsbrug.

 

Coopvaert

De Coopvaert is een flatgebouw in Rotterdam en is 103,80 meter hoog en telt 30 verdiepingen. De oplevering was op 31 augustus2006.

De entree is aan de Blaak. Een deel van de begane grond is gereserveerd voor horecagelegenheden.

Onder de locatie van De Coopvaert bevindt zich een deel van de Rotterdamse waterhuishouding en tevens kruisen er de tunnels van de metrolijnen van de Rotterdamse metro zich hier.

Vanaf 1 september 2007 wonen er in de Coopvaert 6 topstudenten. Deze studenten hebben door sponsoring van woningcorporatie Stadswonen en de gemeente Rotterdam een subsidie gekregen om tegen een aantrekkelijk tarief een appartement te huren. Doel hiervan is dat de studenten in Rotterdam blijven wonen

 

Plein 1940

Het Plein 1940 is een verblijfsplein zonder verkeer in het centrum van Rotterdam. Vanaf het plein kijkt men uit op het buitengedeelte van het Maritiem Museum aan de Leuvehavendie er ten zuiden van ligt. Het plein grenst aan de Blaak en ligt ingeklemd tussen de gebouwen Coopvaert en het Maritiem Museum.

Het plein is genoemd naar het beginjaar van de Tweede Wereldoorlog, toen het bombardement op Rotterdam een groot deel van de stad in de as legde. Centraal op het plein staat sinds 1953 het herinneringsbeeld De Verwoeste Stad gemaakt door de Franse beeldend kunstenaar Ossip Zadkine.

 

Op 14 mei 1940 rond 13:30 uur voerden de Duitsers in het kader van de Duitse aanval op Nederland in 1940het bombardement op Rotterdam uit.

Het was de reactie van de Duitse invallers op het verzet van de Nederlandse troepen (vooral aan de Afsluitdijk, op de Grebbeberg en aan de Moerdijkbruggen), waardoor de Duitse opmars werd vertraagd. De Duitsers hadden een snelle opmars gepland, door Nederland, België en Luxemburg heen, naar hun aartsrivaal Frankrijk. Door het excessieve geweld wordt het bombardement op Rotterdam gezien als een terreurbombardement tegen een burgerbevolking. Ook wilden de Duitsers aan het begin van de oorlog hun militaire overmacht tonen. Iets wat de geallieerden later tijdens het bombardement op Dresden, Hiroshima enNagasaki ook hebben gedaan. Wie zich verzette tegen de oppermachtige tegenstander, kon op veel eigen burgerslachtoffers rekenen en bracht dus onschuldige mensen in gevaar, aldus de moraal van die tijd.

Het bombardement heeft geleid tot de overgave van Rotterdam, nog dezelfde dag. Onder de dreiging dat ook andere steden zouden worden gebombardeerd, te beginnen met Utrecht, leidde de aanval op Rotterdam tot de overgave van Nederland.

De bommenregen, die vroeg in de middag viel, duurde slechts een kwartier, maar de vernietigende uitwerking, mede door de branden die ontstonden, was gigantisch. Meer dan 24.000 woningen werden in de as gelegd, 32 kerken en 2 synagogen werden verwoest. Ongeveer 800 mensen vonden de dood en 80.000 Rotterdammers werden dakloos. Toen de volgende dag de Duitsers dreigden op dezelfde manier ook Utrechtplat te gooien, was dit reden genoeg voor de capitulatie, op 15 mei 1940 getekend door Generaal Winkelman e.a. te Rijsoord (gemeente Ridderkerk).

De bommenregen, die vroeg in de middag viel, duurde slechts een kwartier, maar de vernietigende uitwerking, mede door de branden die ontstonden, was gigantisch. Meer dan 24.000 woningen werden in de as gelegd, 32 kerken en 2 synagogen werden verwoest. Ongeveer 800 mensen vonden de dood en 80.000 Rotterdammers werden dakloos. Toen de volgende dag de Duitsers dreigden op dezelfde manier ook Utrechtplat te gooien, was dit reden genoeg voor de capitulatie, op 15 mei 1940 getekend door Generaal Winkelman e.a. te Rijsoord (gemeente Ridderkerk).

In Rotterdam was vrijwel het gehele centrum veranderd in een smeulende puinhoop. Aan de Coolsingel bleef een aantal belangrijke gebouwen gespaard: het Stadhuis, het postkantoor, het beursgebouw (het huidigeBeurs World Trade Center Rotterdam), Hotel Atlanta en het Erasmushuis. Tegelijk met de bezetting begon ook het puinruimen. De Blaak en de Schie (de huidige Schiekade) werden gedempt met een deel van het puin. (De rest van het puin werd verwerkt in de dijk van de destijds in aanleg zijnde Noordoostpolder. De naamRotterdamse Hoek herinnert hieraan. Reeds in 1940 werden er plannen gemaakt voor de wederopbouw.

 

De oude Willemsbrug was ook vernield. Het was in deze tijd, behalve de Hefbrug (De Hef) voor treinverkeer, die niet verwoest was, de enige brug over de Maas en deze moest dus snel worden hersteld.

Het bombardement van 14 mei was niet het laatste bombardement op de stad Rotterdam. Gedurende de Tweede Wereldoorlog onderging de stad honderden luchtaanvallen.[6] Het zwaarste bombardement ná 14 mei 1940 was het bombardement op Rotterdam-West van 31 maart 1943, waarbij 400 mensen om het leven kwamen en 16.500 mensen dakloos raakten.

Tot aan het einde van de 20e eeuw zouden de sporen van het bombardement op de binnenstad zichtbaar blijven. Door het bombardement heeft Rotterdam een heel ander stadsgezicht dan andere Nederlandse steden: het centrum bestaat voor een groot deel uit hoogbouw terwijl een oud historisch centrum ontbreekt. Vanaf 14 mei 2010 (70 jaar na het bombardement) is de gehele brandgrens permanent gemarkeerd met lampen in de grond in de vorm van rode vlammetjes.

Het beeld De Verwoeste Stad van Zadkine herinnert aan deze dramatische gebeurtenis. Tevens luidt elke dag vanaf 13:26 uur enkele minuten de klok van het Beurs World Trade Center Rotterdam als herinnering aan het bombardement.

 

Maritiem Museum

Het Maritiem Museum Rotterdam is een scheepvaart- en havenmuseum . Eerder was het museum bekend onder de naam Maritiem Museum Prins Hendrik. Dit gebouw van architect Wim Quist heeft de vorm van een diagonaal gehalveerde kubus. Het museum is gesticht in 1873 rond de collectie van scheepsmodellen van de Koninklijke Nederlandsche Yachtclub, waarvan PrinsHendrik, bekend als de Nederlandse Hendrik de Zeevaarder, (1820-1879) voorzitter was. De basis van de modellencollectie is in1852 gelegd. Na opheffing van de Yachtclub in 1882 werd in 1885 de gemeente Rotterdam eigenaar van de collectie. Het museum was tot 1948 gehuisvest in het vroegere clubgebouw van de Koninklijke Nederlandsche Yachtclub. In dit gebouw was ook het Museum voor land- en volkenkunde, nu het Wereldmuseum Rotterdam, gevestigd.

 

Havenmuseum

Het Havenmuseum bevindt zich in en aan de Leuvehaven in Rotterdam. De museumcollectie omvat schepen, havenkranen, uit de periode 1850-1970. Het museum is in 2002 ontstaan door samenvoeging van de Stichting Openlucht Binnenvaartmuseum (SOB) en het Maritiem Buitenmuseum. De in 1968 opgerichte SOB gaf ligplaatsen uit aan bezitters van historische schepen, terwijl het Maritiem Buitenmuseum een eigen collectie schepen had. Het Havenmuseum heeft de taak van de SOB overgenomen, terwijl het ook een uitgebreide eigen collectie schepen, scheepsbouwgereedschappen en overslagmiddelen heeft. De ligplaatsen zijn verspreid over de Oude Haven, de Wijnhaven, Delfshaven en het Haringvliet

 

De Buffel

Zr. Ms. Buffel is een Nederlands pantserschip  Op 23 juli 1868 werd het schip onder commando van Kltz. J.A.H. Hugenholtz in dienst genomen Eén jaar na de uit dienst name van het schip in 1973 werd de Buffel verkocht aan Rotterdam. In Rotterdam werd het schip in de originele staat, als pantserschip, hersteld.[3] Sinds 1979 is het schip te bezichtigen in het Maritiem Museum Rotterdam waar het in de Leuvehaven ligt als museumschip

 

Boompjes

Rond 1600 startte Rotterdam de aanleg van de Waterstad, gelegen buiten Schielands Hoge Zeedijk. Tussen de Leuvehaven en de Oude Haven werd een wandelpromenade aangelegd, waarop in 1615 een dubbele rij lindebomen werd geplaatst. Aflopend naar het water werden wilgen gepland. De komst van dit weelderige groen zorgde er al snel voor dat de Rotterdammers de wal 'De Boomptjens' noemden.

De recreatieve functie bleef tot in de 19e eeuw op de voorgrond. Na 1878 met de aanleg van de Willemsbrug ging de verkeersfunctie overheersen. In de meidagen van 1940 was de Boompjes de frontlinie, hetgeen tot veel schade leidde. Het bombardement op Rotterdamverwoestte daarna het overgrote deel van de bebouwing waaronder het Oostindisch Huis, de Zweedse Zeemanskerk en de synagoge van de Nederlandse Israëlitische Gemeente.

De gemeente Rotterdam onderzoekt momenteel de mogelijkheden om het autoverkeer op de Boompjes door een tunnel te leiden en de Boompjes bovengronds weer in een wandelpromenade te veranderen

De Boeg

is een oorlogsmonument in Rotterdam. Het herdenkt de 3500 opvarenden van Nederlandse koopvaardijschepen die in de Tweede Wereldoorlog het leven verloren. Het monument van Fred Carasso werd op 10 april 1957 door prinses Margriet onthuld op de hoek van de Boompjes en de Leuvehaven. De 46 meter hoge aluminiumconstructiesymboliseert een boeg in de betonnen golven. Later, op 15 juli 1965 werd een 8 meter hoge bronzen beeldengroep aan het monument toegevoegd: een roerganger, drie zeelui en een verdronkene. Aan de zijkant is de tekst: "Zij hielden koers" aangebracht.

 

Kop van Zuid

Nog steeds wordt er gebouwd in het gebied rond de Nieuwe Maas. Een voorbeeld hiervan is de Kop van Zuid inclusief de Wilhelminapier. Op deze plaats werden de hoogste wolkenkrabbers van Nederland gerealiseerd, de woontoren New Orleans (160 meter), en het kantoorgebouw Maastoren (164 meter). In 2013 moeten hier ook De Baltimore (171 meter), Havana (154 meter) en De Rotterdam (149,1 meter) verrijzen. vlak naast de New Orleans komen drie 70 meter hoge woontorens: San Francisco, Philadelphia en Boston

 

Erasmusbrug

De brug verbindt de nieuwe wijk de Kop van Zuid met het centrum aan de noordzijde van de rivier. De Erasmusbrug is ontworpen door Ben van Berkel (en opgeleverd in 1996. De 802 meter lange tuibrug heeft een 139 meter hoge geknikte asymmetrische stalen pyloon, waaraan de brug de bijnaam "De Zwaan" dankt. Tussen de Kop van Zuid ende pyloon is er een 89 meter lange basculebrug voor schepen die niet onder de tuibrug door kunnen.

Deze basculebrug is de grootste en zwaarste basculebrug in West-Europa. Rondom de brug vinden onder meer evenementen zoals de Red Bull Air Race Rotterdam en de Wereldhavendagen plaats. Ook het parcours van de Marathon Rotterdam loopt over de brug.De Erasmusbrug was op zaterdag 3 juli 2010 onderdeel  van de route van de proloog van de Tour de France 2010.

De volgende dag, zondag 4 juli, werd op de Erasmusbrug de officiële start gegeven van de eerste etappe van de Tour.   Op 5 april 2012 maakte de Erasmusbrug deel uit van het decor van het Nederlands muzikaal-bijbels evenement The Passion. Dit evenement werd live uitgezonden

 

De Hef

is de populaire benaming voor de oude spoorweghefbrug over de Koningshaven in Rotterdam, die het Noordereilandscheidt van de wijk Feijenoord. De officiële naam is Koningshavenbrug.

De twee brugdelen aan de oevers stammen uit 1878. Het middengedeelte was oorspronkelijk een draaibrug. Dit was echter een forse hindernis voor de scheepvaart. In de smalle doorvaart voeren meerdere schepen zich vast en in 1918 voer het Duitse schip 'Kanderfels' de complete draaibrug van de pijler. Dit laatste ongeval gaf de doorslag voor de aanleg van een hefbrug ter vervanging van de draaibrug.

 

Willemsbrug

De brug verbindt de rechteroever van de Nieuwe Maas met het Noordereiland. De huidige brug is de tweede generatie Willemsbrug. De eerste werd ontworpen door C.B. van der Tak, is in 1878 opengesteld en werd vernoemd naar koning Willem III. De tweede brug isontworpen door C. Veerling en is opgeleverd in 1981.

De Willemsbrug speelde een belangrijke rol tijdens de Tweede Wereldoorlog. Mariniers uit de nabijgelegen kazerne aan het Oostplein verdedigden vanaf de Duitse inval op 10 mei 1940 deze brug en de ernaast gelegen spoorbrug en kade 'Boompjes'.

De tegenstand van de Nederlandse mariniers was veel sterker

dan de Duitsers hadden verwacht. De mariniers wisten de opmars van de Duitse troepen tegen te houden tot de Duitsers besloten het centrum van Rotterdam te bombarderen op 14 mei 1940

De Maastoren

is een 161,2 meter hoog gebouw in Rotterdam (met dakopbouw 164,75 meter). Als de zendmast op het gebouw meegerekend wordt, is het nog eens 17,5 meter hoger. Als masten niet worden meegerekend (ook niet de Space Tower op de Euromast) is de Maastoren het hoogste gebouw van de Benelux.

Het gebouw heet de 'Maastoren', omdat het aan de Koningshaven is gebouwd welke grenst aan de Nieuwe Maas, of beter gezegderin. De toren is gerealiseerd op een stukje ingepolderde Koningshaven op de Kop van Zuid Over de naam bestond in het verleden enige discussie, aangezien er aan de overkant van het water aan de voet van de Erasmusbrug in het Scheepvaartkwartier een woontoren staat die de naam 'Maastorenflat' draagt.

De Maastoren is voorzien van remmingswerken die het gebouw moeten beschermen tegen 'aanvaringen' met grote schepen die gebruik maken van de Koningshaven om de Erasmusbrug te passeren.

telt 44 verdiepingen, die vooral als kantoorruimte gebruikt worden. Het ontwerp omvat onder meer een parkeergarage met acht etages bovengronds en twee etages ondergronds.

 

Nieuwe Luxor Theater

Op 22 december 1917 opende het (oude) Luxor Theater aan de Kruiskade zijn deuren.

De gemeente Rotterdam schreef een ontwerpwedstrijd uit voor de bouw van het nieuwe Luxor Theater op Wilhelminapier op deKop van Zuid. In april van 1996 werd de Australische architect Peter Wilson uitgeroepen tot winnaar. De van oorsprong Australische architect, omschreef zijn ontwerp als 'slank, mooi en elegant'. De combinatie van sober en warm sprak de jury zeer aan. In september 1998 ging de eerste paal de grond in (theatraal aangekleed door Hans Kombrink (toenmalig Wethouder Kunstzaken) enFreek de Jonge; het startsein voor het bouwproces. In september 2000 werd het hoogste punt bereikt. De allereerste voorstelling, een concert door Mathilde Santing, vond plaats op 25 februari 2001.

 

 

Cruiseterminal

De Cruise Terminal is een gebouw op de Rotterdamse Wilhelminapier.

Cruise Terminal Rotterdam deed dienst als aankomst- en vertrekhal van de Holland-Amerika Lijn en is industrieel erfgoed. De Cruise Terminal Rotterdam wordt nog steeds gebruikt door grote passagiersschepen als deze Rotterdam bezoeken. De Terminal staat nu vooral bekend om het café/restaurant dat erin gevestigd is in combinatie met een evenementenhal van 3800 m².

 

Visrestaurent Las Palmas

Las Palmas is een voormalig werkplaatsengebouw in Rotterdam (Wilhelminapier) van de rederij Holland Amerika (Holland-Amerika Lijn), gebouwd tussen 1951 en 1953 naar een ontwerp van het Rotterdamse architectenbureau Van den Broek en Bakema Vanaf 2001 - tijdens Rotterdam 2001, Culturele hoofdstad van Europa - werden delen van Las Palmas in gebruik genomen als tentoonstellingsruimte. Een jaar later opende ook Club Las Palmas zijn deuren voor feesten waar internationaal en nationaal bekende deejays de avonden vulden. In 2005 sloot de club om te kunnen starten met een grootschalige renovatie en verbouwing van Las Palmas door Benthem Crouwel Architecten. In 2007 werd Las Palmas heropend door Koningin Beatrix. Sinds 2007 is het Nederlands Fotomuseumgevestigd in Las Palmas, net als het gelijknamige visrestaurant van de bekende chef-kok en ondernemer Herman den Blijker. De voormalige tentoonstellings- en clubruimte doet tegenwoordig onder de naam LP2 dienst als multifunctionele evenementenlocatie. Eigenaar het van object is het in Hamburg gevestigde Union Investment Real Estate GmbH.

 

Monte Video

De Montevideo is een hoog gebouw met luxeappartementen en -kantoren in Rotterdam. Het gebouw is op 19 december 2005officieel geopend en was toen de hoogste woontoren van Nederland.

De toren zelf is 139,5 meter hoog. De naam Montevideo verwijst naar het verleden, toen de Wilhelminapier nog veel pakhuizen telde, waarvan één de naam van de Uruguayaanse hoofdstad Montevideo droeg. Op het dak van de toren staat een grote, drie dimensionale letter -M-. Deze letter verwijst uiteraard naar de naam van de toren, maar kan volgens de architect veel verwijzingen hebben. Inclusief de "M" is het gebouw 152,32 meter hoog. De toren is onderverdeeld in sky, city, loft en water appartementen.

Het gebouw is ontworpen door Francine Houben van het architectenbureau Mecanoo. Mecanoo kreeg twee prijzen voor Montevideo: De International Highrise Award 2006 en Dedallo Minosse 2006.

 

New Orleans

De hoogste woontoren van Nederland

De woontoren New Orleans in Rotterdam is een van de vijf woontorens die tussen Montevideo en het Nieuwe Luxortheater aan de zuidzijde van deWilhelminapier worden gebouwd. Het woongebouw is ruim 160 meter hoog. Hiermee is de New Orleans het op één na hoogste gebouw van Nederland en de hoogste woontoren van Nederland. Het hoogste gebouw van Nederland, het kantoorgebouw de Maastoren meet 165 meter. Zij is in december 2009 gerealiseerd.

Holland America Lijn

In 1871 werd de vennootschap Plate, Reuchlin & Co opgericht door Antoine Plate F.jn en Jhr. Otto Reuchlin, met als doel een rechtstreekse verbinding met Amerika, uitgevoerd met stoomschepen. In 1873 werd Plate, Reuchlin & Co omgezet in de NV Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij (NASM). Vlak hierna, in 1875, werd de Nieuwe Waterweg geopend, waardoor Rotterdam een belangrijke Europese haven kon worden. In deze periode werd New York een vaste bestemming. Omdat in het spraakgebruik de naam 'Holland-Amerika Lijn' (HAL) gebruikelijk was geworden, voegde de NASM deze naam op 15 juni 1896 aan haar statutaire naam toe, zodat de vennootschap sindsdien officieel NV Nederlandsch-Amerikaanse Stoomvaart-Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn' heet, kortweg HAL. In 1973 werd de naam ingekort tot Holland Amerika Lijn NV, vanaf dat moment zonder streepje tussen Holland en Amerika. De trans-Atlantische verbinding Rotterdam-New York bestond van 1873 tot 1978, en speelde een grote rol in de landverhuizingen van Europa naar Amerika. De maatschappij bediende ook vrachtlijnen, maar als bijzaak. Door de toenemende concurrentie van het vliegtuig op de trans-Atlantische route, werden de passagiersschepen meer en meer voor de cruisevaart benut. Op 8 november 1971 verliet de Nieuw Amsterdam (II) de Maasstad voor de allerlaatste oversteek. In 1975 werd de divisie Transport (de vrachtschepen) verkocht en ging men zich steeds meer concentreren op de cruisevaart.

Hotel New York

Het Hotel New York op de Wilhelminapier in Rotterdam is een hotel, gevestigd in het voormalige directiegebouw van de Holland-Amerika Lijn (H.A.L.). Het hotel werd geopend in 1993.

Ten tijde van de opening was het de eerste nieuwe onderneming die zich, gedurfd, vestigde op de Kop van Zuid, de centrumuitbreiding op de zuidoever van de Maas. Pas toen de Erasmusbrug in 1996 geopend werd, kreeg het hotel een korte verbinding met de binnenstad. Wel is het hotel sinds de opening een station voor een reguliere watertaxi. Sinds 1997 is er ook een metrostation in de buurt, stationWilhelminaplein.

In 1620 vertrokken (vluchtten) de Pilgrim Fathers vanuit Delfshaven naar Amerika. Daarna reisde een steeds grotere groep landverhuizers en gelukzoekers via Rotterdam naar Amerika. In 1873 werd de NASM opgericht (welke op ongeveer dezelfde plaats van het latere directiegebouw en huidige hotel al eerder een hotel met de naam Hotel New:York had gevestigd[1]), in 1896 officieel Holland-Amerika Lijn genoemd. Tot de eeuwwisseling van 1900 werden ongeveer een half miljoen mensen overgezet. Op 8 november 1971 voer de Nieuw Amsterdam II als laatste uit vanaf de pier, daarna verdween de H.A.L. uit Rotterdam, en uit New York.

In de periode 1901-1917 werd het directiegebouw gebouwd op de Wilhelminapier door de architecten Muller, Droogleever Fortuyn en Van der Tak. Het massieve blok werd enigszins verluchtigd met jugendstilornamenten en, wat later, de twee bescheiden maar karakteristieke torentjes.

De Maas

Het stroomgebied van de Maas of het Maasbekken is het gebied in Frankrijk, Luxemburg, België, Duitsland en Nederlandvan waar al het over het oppervlak lopende water via de zijrivieren van de Maas en de Maas zelf op de Noordzee afwatert. De Maas is 935 kilometer lang. Zij ontspringt ongeveer 200 km ten noorden van Dijon op een hoogte van 409 meter boven zeeniveau. Vanuit Frankrijk, Luxemburg en België bereikt de Maas bij Eijsden onder Maastricht ons land. Het Nederlandse deel van de Maas tot aan haar monding in het Haringvliet, is zo'n 300 km lang.

 

De veerhaven

De Veerhaven ontleent zijn naam aan de veerdienst naar Katendrecht aan de zuidzijde van de Nieuwe Maas, die al in de 15e eeuw werd gevestigd. Tot de ingebruikname van de Willemsbrug in 1878 was dit de enige verbinding tussen de Noord- en Zuidoever van de Nieuwe Maas. De veerdienst deed dienst tot 1968 toen de metro de Noord-Zuid verbinding overnam.

De Veerhaven was van 1900 tot circa 1980 onder beheer van Koninklijke Roei- en Zeilvereniging De Maas en werd ook door de leden gebruikt om hun jachten aan te meren. Langs de kade staan karakteristieke huizen zoals de voormalig kantoren van de Steenkolen Handels Vereniging (SHV) en van Van Uden. Ook van architectonisch belang is het in Jugendstiluitgevoerde sociëteitsgebouw (1908) van de De Maas ontworpen door de architecten Barend Hooijkaas jr. en Michiel Brinkman. Vrijwel alle gebouwen rond en bij de Veerhaven zijn rijksmonument.

Westerkade

Het wereldmuseum

Het Wereldmuseum in Rotterdam is een museum over culturen in het heden en het verleden. Het is de voortzetting van het Museumvoor Land- en Volkenkunde. Het museum bevindt zich op de hoek van de Veerhaven en Willemskade.

Het museum is gesticht in 1883 en toont kunst- en gebruiksvoorwerpen van culturen over de hele wereld. De verzameling ontstond min of meer 'toevallig' door het bijeenbrengen van voorwerpen die Nederlandse missionarissen, zeelieden, militairen en kooplieden als 'trofee' van over de hele wereld meenamen. Onder directeur J.W. van Nouhuys (1915-1934), die zelf als onderzoeker en expeditielid op Nieuw-Guinea actief was geweest, werd de verzameling op een wetenschappelijke wijze aangepakt

 

Parkkade

Douane en belastingmuseum

Cafe De Ballentent

Restaurant parkheuvel

Maastunnel

De Maastunnel (Architecten: J.P. van Bruggen, Ad van der Steur) is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. Hij verbindt inRotterdam de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. De tunnel omvat vier buizen: twee voor auto's, een voor fietsers en een voor voetgangers. De bouw ging in 1937 van start en was in 1942 voltooid.  Dagelijks maken ruim 75.000 motorvoertuigen en een groot aantal fietsers, bromfietsers en voetgangers gebruik van deze tunnel. Daarmee vormt de Maastunnel een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet. Er geldt een snelheidslimiet van 50

Aan de bouw waren jaren van heftige discussies voorafgegaan. Iedereen was het er wel over eens dat een nieuwe vaste oeververbinding nodig was. De discussie spitste zich dan ook vooral toe op de vraag of er een brug of tunnel moest worden gebouwd. De gemeente Rotterdam kreeg haar zin: een tunnel bleek financieel aantrekkelijker dan een brug, met name vanwege de grote hoogte, 60 meter, die een brug zou moeten krijgen om het scheepvaartverkeer niet te hinderen. In de Tweede Wereldoorlog is de bouw onder de Duitse bezetting voortgezet. De tunnel werd op 14 februari 1942 zonder enig ceremonieel geopend. De eerste personen die door de Maastunnel gingen waren volgens overlevering Joop Otte en Cor Wiegman

De Maastunnel was de eerste autotunnel van Nederland. Aan het eind van de oorlog werd de Maastunnel voorbereid op de passage van trolleybussen. Hiervoor werd in de tunnel bovenleiding aangebracht. Hoewel er twee bussen gereed waren voor experimentele ritten, heeft er uiteindelijk nooit een trolleybus door Rotterdam gereden. In 1944 werd de Maastunnel door de Duitsers voorzien van explosieven, zodat de tunnel op elk gewenst moment kon worden opgeblazen. Dat is uiteindelijk niet gebeurd, waarschijnlijk doordat de ontsteking van de explosieven (waarvoor de bovenleiding werd gebruikt) onklaar gemaakt was door het verzet.

 

Katendrecht

uitzicht op  …..Katendrecht is een wijk van Rotterdam, op Zuid, deelgemeente Feijenoord, als een schiereiland gelegen tussen de Rijnhaven enMaashaven. De wijk heeft een oppervlakte van 5,6 km² met 4070 inwoners (1 januari 2005), van wie 55% niet-westerse allochtonen (vooral Surinamers, Antillianen, Chinezen en Kaapverdiërs). De bijnaam van de wijk is De Kaap. Het was vroeger ook de Rotterdamse Chinatown. Vele Chinese migranten woonden hier in boarding houses. In 2011 wordt er bij stil gestaan bij de honderdjarige jubileum van Chinezen in Nederland. In Katendrecht staat het pand China op de Kaap om dit te vieren. Tegenwoordig is de Chinatown vrijwel verdwenen, al zijn er nog enkele Chinese winkels te vinden. De huidige Rotterdam Chinatown ligt in de binnenstad.

SS Rotterdam

De Rotterdam (V) is één van de bekendste naoorlogse Nederlandse passagiersschepen, in dienst van de Holland-Amerika Lijn. Het maakte tussen 1959 en eind 2000 het laatste decennium mee van de trans-Atlantische lijnvaart en was daarna een succesvolcruiseschip. Sinds 4 augustus 2008 ligt het schip voor enkele jaren aan het Derde Katendrechtse Hoofd in de Maashaven inRotterdam als drijvend multifunctioneel centrum.

Euromast

De Euromast is een toren in de Nederlandse stad Rotterdam. Met 185 meter is het de hoogste toren van Nederland die open is voor publiek. De Euromast werd ter gelegenheid van de Floriade in 1960 door architect H.A. Maaskant en aannemer J.P. van Eesteren neergezet in het Park, vlak bij de ingang van de Maastunnel. Het gebouw werd officieel geopend door prinses Beatrix op 25 maart 1960. De locatie was strategisch gekozen: wie naar Rotterdam reed over de toenmalige snelwegen, zag de (inclusief vlaggenmast) 107 meter hoge toren recht voor zich boven de stad uitsteken. Maar de stad groeide en de gebouwen werden hoger. Na enkele jaren rezen er gebouwen boven de Euromast uit.

 

Parkzicht

Parkzicht was een discotheek gevestigd in Villa Parkzicht in het Park te Rotterdam. Het staat bekend als de bakermat van de gabberhouse.

Harbourclub Rotterdam

 

Erasmus Medisch Centrum

Het Erasmus MC is een universitair medisch centrum in Rotterdam, verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het ziekenhuis is het grootste van de acht universitair medische centra van Nederland.

Het ziekenhuis heeft 1320 bedden. Als universitair medisch centrum draagt het Erasmus MC in Nederland bij aan zowel onderzoek, onderwijs als patiëntenzorg. Er werken 9721 medewerkers en 685 medisch specialisten. Zo'n 2733 studenten geneeskunde worden in het Erasmus MC opgeleid

Richting het Museumpark

Het Museumpark is een park in Rotterdam, gelegen tussen het Museum Boijmans Van Beuningen, de Westersingel, deWestzeedijk en het complex van het Erasmus MC. Het ligt op het voormalige landgoed van de familie van Hoboken, die woonden in de villa die tegenwoordig het Natuurhistorisch Museum Rotterdam huisvest. Het park is vanaf 1927 ingericht naar het ontwerp van stadsarchitect Witteveen. Daarbij is aan de zuidzijde van de vijver in het park een monument aangelegd voor Gerrit de Jongh, oud-directeur van Gemeentewerken Rotterdam, in het park staan verschillende kunstwerken, waardoor het museumpark ook een functie als openluchtmuseum vervult

 

Het Natuur Historisch museum

Het Natuurhistorisch Museum Rotterdam (NMR) is het enige museum in zijn soort in de regio Rijnmond en omstreken. Inhoudelijk richt het museum zich met nadruk op de natuur – in de meest brede zin van het woord – in deze sterk verstedelijkte regio, zonder daarbij de rest van de wereld en het geologische verleden uit het oog te verliezen. Daarnaast wil het museum een rol spelen bij de promotie van biowetenschappen en bevorderen van een verantwoorde wetenschapscommunicatie. Onze naam staat voor collecties, tentoonstellingen, activiteiten, onderzoek en informatie op het gebied van natuur, leefmilieu en levenswetenschap. Het museum is al meer dan driekwart eeuw actief, publieksgericht, professioneel, dynamisch en innovatief en het vervult een voortrekkersrol binnen de natuurhistorische museumwereld

Kunsthal

Een bezoek aan de Kunsthal is een boeiende tocht langs oude meesters, vergeten culturen, fascinerende foto's, vernieuwend design en hedendaagse kunst. Omdat er altijd meerdere exposities tegelijk te bezichtigen zijn, biedt de Kunsthal een avontuurlijke reis door verschillende werelddelen en kunststromingen

Museumpark

 

Boymans van Beuningen

Museum Boijmans Van Beuningen is een museum voor

beeldende kunst, gelegen aan het Museumpark te Rotterdam. Al meer dan 160 jaar toont Museum Boijmans Van Beuningen topstukken op het gebied van beeldende kunst, toegepaste kunst en design. De collectie tekeningen behoort tot de beste ter wereld. Museum Boijmans Van Beuningen biedt een overzicht van Nederlandse en Europese kunst, van de vroege middeleeuwen tot in de 21e eeuw. Van De Toren van Babel van Bruegel en Titus van Rembrandt, tot de Lippenbank van Dali. Met een collectie van mondiale allure en kwaliteit en spraakmakende tijdelijke tentoonstellingen heeft het museum een plaats bij de top drie van de Nederlandse kunstmusea.Op 16 november 2010 won het museum de Museumprijs 2010

 

Nederlands architectuurinstituut

Het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) is méér dan een museum. Het is een archief, museum, bibliotheek en cultureel podium ineen. In het NAi worden belangrijke archieven en collecties van Nederlandse architecten van na 1800 bewaard en toegankelijk gemaakt voor het publiek.

Het Chabotmuseum

Het Chabot Museum in Rotterdam is sinds 1993 gevestigd in een monument van het Nieuwe Bouwen. Het museum, een witte hoekvilla aan het Museumpark is een ontwerp uit 1938 van de architecten Baas en Stokla. Sinds 2000 is het ook een Rijksmonument en het beheert een van de belangrijkste collecties van de schilder en beeldhouwer Hendrik (Henk) Chabot (1894-1949), een Nederlandse expressionist.

 

Witte de Withstraat

De Witte de Withstraat is een straat in Rotterdam die loopt tussen de Schiedamsevest en de Eendrachtsweg. De straat is in 1871 vernoemd naar de Rotterdamse vlootvoogd: Witte Cornelisz. de With (1599 - 1658). In de jaren zeventig had de straat een slechte reputatie in verband met de vele louche café’s en illegale gokhuizen. In de jaren '90 werd een uitgebreide metamorfose in gang gezet en werd de straat omgetoverd tot kunstas die het Museumpark en het Maritiem Museum met elkaar verbindt.

De Witte de Withstraat is momenteel een bekende uitgaansstraat met veel cafés, restaurants, kunstgaleries

en diverse winkels.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Website gemaakt met Simpsite.nl © 2017 Rotterdam Urban Walk

Maak simpel je website Eigen site maken